Nedá sa poprieť, že Slováci sú kávový národ. Nedokázal by som ani spočítať koľkokrát za rok “idem na kávu”, pozvem niekoho “na kávu” alebo riešim prácu s partnermi “pri káve”. Aj keď určite zohráva rolu fakt, že káva je mojim povolaním, no som si istý, že mnohí z Vás to majú úplne rovnako. Či už pracujete v kancelárii, doma, na cestách alebo z pláže v Indonézii.
Aj to je jeden z dôvodov, prečo sme sa v Januári rozhodli spustiť v našich kruhoch prieskum, ktorý by nám odkryl ako ľudia v našej širšej bubline uvažujú o káve. A musím povedať, že sme veľmi spokojní s úspešnosťou. Do prieskumu sa zapojilo 300 jedincov-kávomilcov a my teraz môžeme dať “na papier” ako to celé dopadlo…
Na začiatok sa dá tvrdiť, že výberovú kávu nepijú zo všetkých respondentov iba piati a najobľúbenejšia je medzi vekovou kategóriou ľudí od 18 do 35 rokov. Ako bonus môžeme vidieť, že to máme aj veľmi dobre džendrovo vyvážené.
Ďalšia informácia, ktorá nás neprekvapila bola, že absolútna väčšina pije výberovú kávu kvôli jej chuti v tesnom závese s podporou lokálnosti - či už na úrovni plantáže alebo slovenskej pražiarne. Je to predsa jedno z lákadiel, ktoré my baristi a pražiari používame na našich italofilných zákazníkov, keď ich chceme stiahnuť na svetlú stranu! “Je to lokálne, udržateľné a tá chuť! Verte nám, vyskúšate a už nebude cesty späť…” Väčšinou kto ochutná - uverí.
Absolútna väčšina respondentov si kávu pripravuje doma, čo už aj my dlhodobo vidíme na predajnosti našich retailových balení, či už v našej kaviarni alebo na e-shope. Toto je skvelá správa, pretože poukazuje na to akou silnou súčasťou života našich zákazníkov sa výberová káva za posledné roky stala. Nehovoriac o fakte, že filtrovaná káva predbehla v obľúbenosti espresso, ktoré si stále väčšina z nás radšej vychutná vo svojej obľúbenej kaviarni.
Etiópia, Keňa a Kolumbia už tradične vedú v obľúbenosti a väčšina z nás vyhľadáva a dáva prednosť práve týmto producentským krajinám. 68% z nás preferuje slovenské pražiarne, radi ich striedame a skúšame, no z odpovedí sme odčítali, že do TOP 3 slovenských pražiarní radíte okrem tej našej aj Diamonds Roastery, Goriffee a Concept v tesnom závese s pražiarňou Coffeein.
Sme naozaj vďační za záujem zúčastniť sa prieskumu, v ktorom sa potvrdilo, že výberová káva vchádza na Slovensku do doby veľkého obrodenia. Množstvo novovznikajúcich kaviarní a malých pražiarní s výberovou kávou to iba potvrdzuje. Preto vám všetkým želáme všetko dobré a veľa skvelých momentov s výbornou kávou v ruke.
Alex & celý team black.